Wat zijn carbon offsets?

Bedrijven en particulieren kunnen verantwoordelijkheid nemen voor de onvermijdelijke emissies die worden gegenereerd tijdens hun werk en leef processen. Wanneer de emissie bekend is en wordt uitgedrukt in CO2 kan dit vervolgens met carbon offsets of ook wel CO2 kredieten worden gebalanceerd.

Een carbon offset staat dus garant voor een bepaalde hoeveelheid CO2 die is opgeslagen. Een voorbeeld hiervan is ons project in Sierra-Leone. Hier worden bomen geplant waarmee CO2 wordt opgeslagen. Dit wordt dan een carbon offset waarmee bijvoorbeeld de uitstoot van een bedrijfswagen kan worden gecompenseerd.

Een offset kan maar één keer worden gebruikt en staat vaak gelijk aan 1 ton CO2. Bij gebruik is de offset permanent weggestreept en kan niet meer worden verkocht of worden ingezet voor een andere compensatie mogelijkheid.

De projecten waarmee carbon offsets worden gegenereerd zijn gecertificeerd, ondersteunen en ontwikkelen de lokale gemeenschap, beschermen de ecosystemen en natuur of maken gebruik van nieuwe technieken om CO2 uit de atmosfeer te halen.

Bij DutchGreen leggen wij de nadruk op natuurprojecten om zo biodiversiteit, ecosystemen en natuur beschermen, herstellen en ontwikkelen. De projecten doorlopen een hoge mate van certificering ook van derde partijen om zeker te zijn dat een project aan de kwaliteitseisen voldoet. De derde partijen zijn onder andere Verra en Gold standard.

Een carbon offset staat in het kort voor een bepaalde hoeveelheid opgeslagen CO2 welke eenmaal kan worden gebruikt om een proces welke emissie uitstoot te compenseren.